sad 2

Δώρα, γλυκά, κάλαντα, ανταλλαγές ευχών και ευτυχισμένες οικογενειακές συγκεντρώσεις γύρω από το στολισμένο έλατο ή μήπως στρες και αίσθημα κατάθλιψης; Για τους περισσότερους, οι γιορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς που ακολουθεί, είναι μια περίοδος διακοπών, διασκέδασης, οικογενειακής θαλπωρής, κοινωνικών επαφών και ξεκούρασης. Ίσως όμως και όχι: πολλές φορές ανακαλύπτεις τον εαυτό σου παγιδευμένο σε ένα πλήθος υποχρεώσεων και στην προσπάθεια να τα προλάβεις όλα, καταλήγεις καταβεβλημένος από το στρες, αδύναμος να περάσεις καλά και να νιώσεις χαρά τις μέρες αυτές…

Η λεγόμενη «κατάθλιψη των Χριστουγέννων» είναι ένα φαινόμενο διόλου σπάνιο, ειδικά στους καιρούς που ζούμε. Υπάρχουν αρκετοί λόγοι που για κάποιους συντελούν σε αυτή την αντιφατική με το «κλίμα των ημερών» κατάσταση. Για εσένα, λοιπόν, που βρίσκεις τον εαυτό σου σε μια ψυχολογική κατάσταση που κάθε άλλο παρά συμφωνεί με το «επιδιωκόμενο» κλίμα, θα ήταν χρήσιμο, να εφαρμόσεις μερικές πρακτικές συμβουλές, έτσι ώστε να μπορέσεις να απολαύσεις τις μέρες αυτές!

  • Πρώτα απ’ όλα, προσπάθησε να έχεις ρεαλιστικές προσδοκίες από την περίοδο των γιορτών. Η ματαίωση των συχνά υπερβολικών προσδοκιών μας είναι αυτή που εκ των υστέρων μας αφήνει σε ένα αίσθημα κενού και κατάθλιψης.
  • Να θέτεις ρεαλιστικούς στόχους ως προς τις υποχρεώσεις που μπορείς να αναλάβεις χωρίς να «εξοντωθείς». Δίνοντας προτεραιότητα στις πραγματικά σημαντικές δραστηριότητες, θα μπορέσεις να έχεις χρόνο για τον εαυτό σου και να «καταλάβουμε» τις διακοπές. Άλλωστε, δεν είναι απαραίτητο να επωμιστείς εξολοκλήρου την ευθύνη των εορταστικών ετοιμασιών. Οι γύρω σου θα είναι πρόθυμοι να βοηθήσουν.
  • Να ξέρεις πότε πρέπει να πεις “ΟΧΙ”, για παράδειγμα σε προσκλήσεις που δεν θέλεις πραγματικά να αποδεχτείς. Έτσι θα αποφύγεις την «υπερφόρτωση», αλλά και θα απολαύσεις ό,τι πραγματικά σε ευχαριστεί.
  • Να μην εξαντλήσεις όλη σου την ενέργεια στη μέρα των Χριστουγέννων ή της  Πρωτοχρονιάς. Αντίθετα, μπορείς να ζεις και να απολαμβάνεις την κάθε μέρα των γιορτών. Αυτό θα σε αφήσει με πολύ πιο «γεμάτο» συναίσθημα.
  • Λίγη αισιοδοξία και θετική σκέψη δεν βλάπτει! Επειδή για πολλούς αυτές οι μέρες, που συμπίπτουν με την αλλαγή του χρόνου, αποτελούν αφορμή για απολογισμό ζωής, δεν είναι απαραίτητο να εστιάσεις μόνο στα ανεκπλήρωτα όνειρα και στις απώλειες που έχει φέρει το πέρασμα του χρόνου. Μπορείς σίγουρα να αναγνωρίσεις και θετικά σημεία σε σχέση με άλλοτε, όπως και καλά σημάδια για το μέλλον.
  • Να μην υπερβάλεις στις καταχρήσεις. Τις αρνητικές τους επιπτώσεις θα τις νιώσεις τις αμέσως επόμενες ημέρες, στο σώμα σου και στη διάθεσή σου. Αν και η περίοδος των γιορτών συνδέεται κατ’ εξοχήν με κάποιες παραπάνω απολαύσεις που επιτρέπεις στον εαυτό σου, οι υπερβολές έρχονται να προσθέσουν στην ένταση των ημερών ενοχές και επιπλέον στρες.
  • Να αποφύγεις τα υπερβολικά έξοδα. Αν δεν είσαι σίγουρος ότι τα αντέχεις, η ύπαρξη οικονομικών εκκρεμοτήτων θα επιτείνει το άγχος και το καταθλιπτικό συναίσθημα. Υπάρχουν άλλωστε και άλλοι τρόποι να νιώσεις το «πνεύμα των γιορτών», χωρίς να ξοδέψεις.
  • Αν χρειάζεσαι μια αλλαγή, δοκίμασε στις φετινές γιορτές να κάνεις κάτι που δεν έχεις ξανακάνει.
  • Προτίμησε να περάσεις το χρόνο σου με ανθρώπους που σε αγαπούν και σε νοιάζονται. Είναι αυτοί που πραγματικά θα σε κάνουν να νιώσεις το «πνεύμα των ημερών».
  • Το να περάσει κανείς τις γιορτινές μέρες μόνος του σίγουρα δεν είναι ό,τι καλύτερο για την ψυχολογία του. Υπάρχουν όμως και εναλλακτικές: αν δεν σε έχει καλέσει κανείς, κάλεσε εσύ κάποιον για να γιορτάσετε, ανάκτησε επαφή με φίλους ή συγγενείς που έχεις να δεις πολύ καιρό ή πεόσφερε εθελοντικά τη βοήθειά σου σε διοργανώσεις ή εκδηλώσεις με φιλανθρωπικό χαρακτήρα. Αυτό είναι επίσης ένας καλός τρόπος να κάνει κανείς καινούριους φίλους.
  • Αν έχεις πρόσφατα βιώσει μια σοβαρή απώλεια, όπως χωρισμό ή θάνατο αγαπημένου προσώπου, αναγνώρισε στον εαυτό σου το δικαίωμα και την ανάγκη να νιώθει θλίψη. Η άρνηση των συναισθημάτων σου δεν βοηθά. Σε αυτή την περίπτωση η θλίψη όχι μόνο είναι φυσιολογική, αλλά είναι και μέρος της διαδικασίας να ξεπεράσεις την απώλεια.
  • Προσπάθησε να μην επηρεάζεσαι από το ενθουσιώδες εορταστικό κλίμα των τηλεοπτικών εκπομπών, με αποτέλεσμα να κάνεις συγκρίσεις που εμφανίζουν σε μειονεκτική θέση τον εαυτό σου και τις καταστάσεις της ζωής σου. Η πραγματική ζωή δεν είναι ποτέ τόσο ρόδινη και ευτυχισμένη όσο, κατεξοχήν αυτή την περίοδο, αναπαράγεται στην τηλεόραση.
  • Αν, παρόλα αυτά, νιώθεις ότι δεν μπορείς να ανταπεξέλθεις μόνος σου στον ψυχικό φόρτο των ημερών, μη διστάσεις να ζητήσεις τη συνδρομή ενός ειδικού. Τα ψυχολογικά προβλήματα που εκδηλώνονται με ίσως μεγαλύτερη ένταση σε τέτοιες περιόδους, λόγω της ιδιαιτερότητας των περιστάσεων, δεν είναι αποκομμένα από το συνολικό πλαίσιο της ζωής σου. Συνήθως έχουν τη βάση τους σε συνθήκες που ισχύουν στην καθημερινότητά σου και με μια τέτοια προοπτική θα πρέπει να αντιμετωπίζονται.

Καλές γιορτές σε όλους!!!!!